Social ansvarlighed er sundt for sjælen

Hos Creativ Company i Holstebro kommer 10-15 % af medarbejderne fra kanten af arbejdsmarkedet. Det er både sundt for den økonomiske bundlinje, jobglæden og for lykkefølelsen, fortæller virksomhedens grundlægger.

Den dag 36-årige Maya fik at vide, at praktikken hos Creativ Company var blevet til et rigtigt job med løn, måtte tolken gentage spørgsmålet for hende: ”Vil du gerne have jobbet hos Creativ Company?” Maya svarede tøvende ”Ja, det vil jeg gerne. Hvor mange måneder kan jeg blive her?” Og da svaret var: ”Lige så længe som vi kan lide at arbejde sammen”, kom tårerne frem i hendes øjne, og et smil bredte sig på hendes ansigt. For første gang, siden hun kom fra Bhutan til Danmark som kvoteflygtning for 8 år siden, var hun blevet valgt til af en arbejdsplads. Og mens tårerne trillede ned over hendes kinder, sagde hun: ”Ikke mere praktik, ikke mere hjælp fra kommunen. Jeg kan tjene penge, jeg er så glad”. Både tolk, jobkonsulent og den nye arbejdsgiver fik vand i øjnene over Mayas glæde.

Det er en stor glæde for os hver gang, vi kan sige velkommen til en ny medarbejder. Og glæden er særlig stor, når det gælder et menneske, som ellers ikke troede, at det var muligt at få en plads på en almindelig arbejdsplads.

Det er en følelse af stolthed, som smitter og er svært vanedannende, siger grundlægger og bestyrelsesmedlem Peter Nørgaard fra Creativ Company.

Alle kan bidrage

Med en klar målsætning om at 10-15 % af medarbejderne skal hentes fra kanten af arbejdsmarkedet, har Creativ Company betydet en afgørende forskel for mange mennesker, som har fået en ny chance i livet for at få en stabil tilværelse uden offentlig forsørgelse. Af de 150 ansatte i Danmark er 20 tidligere misbrugere, psykisk sårbare, udsatte unge og flygtninge, som nu er en naturlig del af arbejdsfællesskabet.

– Hvis du spørger vores medarbejdere, vil de formentlig ikke kunne udpege de kolleger, som er ansat på særlige vilkår. Vi går ikke op i, hvordan folk er ansat, men vi går op i, om man er en god kollega, som giver det, man kan, og er med  til at vores fælles arbejdsplads fungerer, som den skal. Og det vil langt de fleste mennesker rigtigt gerne, uanset hvilke vilkår, man er ansat på, fortæller Peter Nørgaard.

Regnskab med bragende overskud

Sammen med forretningspartneren, Lotte Littau Kjærgaard, bestemte Peter Nørgaard få år efter Creativ Companys etablering i år 2000, at social ansvarlighed skulle være en naturlig del af virksomhedens forretningsmodel.

Vi ville rigtigt gerne skabe en virksomhed, hvor alle medarbejdere bliver mødt som de mennesker, de er, uanset hvordan deres liv eller baggrund er. Og vi fandt ud af, at det gjorde noget særligt for os som ledere, for vores medarbejderflok og vores forretning, at vi aktivt valgte at byde mennesker ind, som ellers var blevet dømt ude af den ene eller anden grund, fortæller Peter Nørgaard.

– Når jeg skal finde ud af, hvad der gør mig lykkelig, kigger jeg ikke på min selvangivelse. Og det samme gælder for os som virksomhed. Selvfølgelig betyder det alt, at vi har en sund økonomi og en virksomhed, som vokser år for år. Men vi kigger ikke kun på den økonomiske bundlinje, når vi vil se på, hvad der giver os arbejdsglæde. Vi har mange ”regnskaber”, vi måler på, og en af dem er social ansvarlighed. Det regnskab giver et bragende overskud. For det første skaber det stor loyalitet og arbejdsglæde hos de mennesker, der får en chance på vores arbejdsplads. For det andet skaber det stolthed for kollegerne, når de ser, at de er med til at give andre en chance. For det tredje får vi en fantastisk omdømmekapital, som er et afgørende parameter, når vi skal tiltrække nye medarbejdere. De fleste mennesker vil gerne være med til at gøre en forskel for andre og vil gerne kunne identificere sig med værdier, som dem der ligger i vores medarbejderpolitik, siger Peter Nørgaard.

Flere skal løfte med

Creativ Company har igennem årene modtaget flere priser for social ansvarighed, rummelighed og arbejdsmiljø, og er bl.a. kåret som Danmarks 2. bedste arbejdsplads og Europas 3. bedste arbejdsplads af ”Great Place to Work”.

For os er det ikke svært. Social ansvarlighed er en del af vores måde at drive forretning på og en integreret del af vores tankegang, som tvinger os til at tænke langsigtet og i andet end økonomisk fortjeneste. Det er både godt for os og for samfundet, hvor 500.000 mennesker står udenfor og kigger ind på det arbejdsmarked, som de ikke er en del af. Jeg ville ønske, at langt flere virksomheder ville være med til løfte det ansvar. Ikke kun for samfundets skyld men i høj grad for deres egen skyld. Når man arbejder med at skabe en rummelig arbejdsplads, finder man jo ud af, at alle medarbejdere – uanset baggrund – har noget at byde ind med i forhold til at skabe merværdi for virksomheden. Og det uanset om det så er i 15 eller 37 timer om ugen, siger Peter Nørgaard.

Uacceptabel ansvarsunddragelse

Han efterlyser, at politikere, erhvervsliv og myndigheder forpligter sig til at gå i dialog med hinanden for at finde nye og kreative løsninger for at få flere fra kanten af arbejdsmarkedet ind på virksomhederne.

Og så er det væsentligt, at vi får det næste ”rul” af virksomheder med til at tage et ansvar. Der findes mange virksomheder, som allerede gør et godt stykke arbejde, men vi skal have nye virksomheder med, så det bliver naturligt at tænke social ansvarlighed ind i måden at drive forretning på. Jeg tror, at fremtidens virksomheder i højere grad vil blive bedømt på deres evne og vilje til at tage deres del af vores fælles opgave med at få flere sårbare mennesker i arbejde. Lige som det i dag er uacceptabelt, når virksomheder laver skatteunddragelse, vil vi om få år tale om de virksomheder, der laver ”ansvarsunddragelse”, ved at de ikke bidrager til den fælles samfundsopgave, vi har i forhold til de mennesker, der sidder og venter på reservebænken.

 

Fakta, Creativ Company A/S

Creativ Company A/S blev stiftet i år 2000 af Peter Nørgaard og Lotte Littau. Virksomheden sælger hobbyog beskæftigelsesmaterialer til kunder i mere end 40 lande.

I dag er der ansat 180 medarbejdere, hvoraf de 150 arbejder i hovedafdelingen i Holstebro. Resten er ansat i datterselskaber rundt omkring i resten af Europa.

Creativ Company er tidligere kåret som Danmarks 2. bedste og Europas 3. bedste arbejdsplads af Great Place to Work og har desuden modtaget et væld af priser for social ansvarlighed og godt arbejdsmiljø.

Mellem 10 og 15 % af medarbejderne er ansat på særlige vilkår. Desuden har Creativ Company i samarbejde med Holstebro Kommune i 2006 oprettet en særlig afdeling, hvor op til 15 mennesker ad gangen kan være i jobafklaring og praktik. I alt har over 600 borgere været igennem et forløb hos Creativ Companys ”Servicecenter”.

Creativ Company A/S blev i december 2016 købt af kapitalfonden Capidea.

 

Fakta, Peter Nørgaard

Grundlægger og bestyrelsesmedlem hos Creativ Company A/S.

I marts 2017 trak Peter Nørgaard sig ud af den daglige ledelse for at prioritere mere tid til at udvikle bevægelsen ”Code of Care”, som han er idemand til. ”Code of Care” arbejder aktivt med at påvirke erhvervsvirksomheder, politikere og myndigheder til at tage et større socialt ansvar, så flere fra kanten af arbejdsmarkedet kan blive inkluderet og indgå i arbejdsfællesskabet.

Peter Nørgaard sidder i flere bestyrelser og er en flittig foredragsholder om social ansvarlighed.